Sara Lindberg: Visst finns en koppling mellan ledarskap och lönsamhet!

Det moderna ledarskapet har därför utvecklats till att handla mer och mer om att leda genom ständig förändring och att skapa en utvecklande miljö. Det skriver Sara Lindberg, VD för Movestic Livförsäkring AB, som är en av paneldeltagarna på Insurance Evolutions nätverksträff den 27 augusti på temat ”Modernt försäkringsledarskap — så skapar vi framtidens lönsamma affärer”.

Här anmäler du dig till nätverksträffen den 27 augusti!

Finns det någon koppling mellan ledarskap och lönsamhet?

Självklart kan man tycka, men vilken typ av ledarskap driver då affären framåt.

Ja, det beror på var organisationen befinner sig, vilka utmaningarna är och vilka mål som organisationen har.

Eller? Är det kanske organisationerna som utvecklas och ledarskapet som är konstant?

En sak är i alla fall säker och det är att vi lever i en värld med högt förändringstryck. Såväl inom organisationer som i ett makroperspektiv. Det moderna ledarskapet har därför utvecklats till att handla mer och mer om att leda genom ständig förändring och att skapa en utvecklande miljö.

Så hur skapar vi den miljön?

Vi hör ofta ”Hon eller han är en naturlig ledare” och visst har vissa personer en kortare väg till ett bra ledarskap, men ledarskap är lika mycket en kompetens som går att lära sig. I våra organisationer behöver vi arbeta med att utbilda, träna och vidareutveckla våra ledare.

Vi behöver arbeta lika strukturerat med ledarskap som vi gör med andra utvecklingsprocesser inom exempelvis produkter, tjänster och teknik. Detta är extra viktigt inom försäkringsbranschen där vi är många specialister och vi vet att duktiga specialister ofta blir chefer.

Vi behöver också kompetensutveckla både chefer och medarbetare i att förstå och hantera hur vi påverkas av förändring och hur alla i en organisation kan bidra. När vi får fler att känna ansvar för att åstadkomma förändringen blir den också lättare att genomföra. Det räcker inte att ledare är bra på förändring – hela organisationen måste tränas i att förstå, tolka och agera i förändring. Det handlar om färdigheter som reflektion, anpassning, lärande och kommunikation.

Tydlighet och transparens skapar trygghet

Det finns mycket forskning som visar att trygga team presterar bättre och trygghet i en föränderlig omvärld skapas av att vi är tydliga med våra mål, vart är vi på väg och vad gör vi för att komma dit. Men också vad vi inte gör och varför.

Ett misstag ledningsgrupper lätt kan går bort sig i är att inte ta hänsyn till det informationsövertag gruppen har. Vi måste ha respekt för att medarbetare befinner sig på olika platser i förändringsresan, och anpassa vårt ledarskap och vår kommunikation därefter. Ett bra ledarskap som främjar utveckling i en föränderlig värld har förmågan att kommunicera med organisationen på flera nivåer samtidigt, med rätt budskap till rätt målgrupp, vid rätt tid.

Det handlar inte om att få alla att jubla – men att förstå vart vi är på väg och varför det spelar roll. Som ledare har vi ett ansvar för att ständigt påminna om vårt syfte för att skapa stolthet och engagemang, och för att måla upp den stora bilden. Detta gäller inte minst för oss inom försäkringsbranschen där vi bidrar med mycket samhällsnytta genom våra produkter och tjänster.

Proaktiv konflikthantering

Vi spenderar mycket tid med våra kollegor. Det är ofrånkomligt att det uppstår konflikter, stora och små. Dessa kan snabbt bli till energitjuvar som påverkar bolagets prestation negativt. En aspekt som utmärker goda ledare är förmågan att proaktivt, utan att skapa onödigt drama, ta tag i problem när vi ser dem. Hjälpa medarbetare framåt och till att prata med varandra och inte låta surdegar jäsa. Som ledare behöver vi vara synliga, lyssna och kunna erkänna att vi inte alltid har alla svar – men vara villiga att hitta dem tillsammans med våra team.

Sist men inte minst: Låt dina medarbetare växa!

Där jag arbetar ser vi det som en styrka att kunna rekrytera internt. Vi vill att våra chefer och medarbetare ska vara fortsatt attraktiva på arbetsmarknaden och har ständigt fokus på kompetensutveckling och att lära av varandra. Vi sätter mål som går ut på att en viss andel av våra medarbetare, i konkurrens med extern kompetens, ska få nya roller inom företaget. När vi lyckas med det hjälper vi vår egen organisation, våra medarbetare och i förlängningen våra kunder.

Så JA visst finns det en koppling mellan ledarskap och lönsamhet, och det handlar om att skapa en organisation där alla bidrar till förändring. Vår roll som ledare är att hjälpa våra organisationer att fortsätta leverera och vara lönsamma i en konstant föränderlig omvärld, där gamla sanningar utmanas och där organisationer, team och individer på regelbunden basis behöver återuppfinna sig själva.

Här anmäler du dig till nätverksträffen den 27 augusti!

Sara Lindberg VD Movestic Livförsäkring AB

Medlemsföretag

Partners

Vill du vara värd för ett event?