Jonas Roberts är VD för Svedea och en av talarna på Insurance Evolutions nätverksträff den 23 januari. I en krönika beskriver han Svedeas syn på ny teknik.
I en värld präglad av digitalisering och den pågående teknologiska revolutionen står näringslivet, inklusive försäkringsbranschen, inför utmaningen att anpassa sig till den nya verkligheten. Många företag strävar efter att dra nytta av artificiell intelligens och den senaste tekniken för att skaffa sig konkurrensfördelar och kapa kostnader. I detta skede av förändring står Svedea inte som åskådare. Vi agerar.
Kundnöjdhet som grundpelare
Sedan starten har vi på Svedea placerat kunden i centrum. Att bli utsedda till bolaget med fordonsförsäkringsbranschens nöjdaste kunder fem år i rad är ett bevis på att vår filosofi fungerar. Och nyligen fick vi dessutom samma utmärkelse inom djurförsäkring. Vi vet att kundnöjdhet är nyckeln till framgång – både för att behålla våra befintliga kunder och för att attrahera nya. Vår vision är inte bara att överleva i den digitala eran – vi ska accelerera vår tillväxt och framgång.
AI som stöd för bättre personlig service
I en tid där många företag överväger att ersätta personlig service med digitala gränssnitt, har vi valt en annan strategi. Vi ser på tekniken som ett medel att förbättra den personliga kundupplevelsen, inte att ersätta den. Vi kommer dock att digitalisera uppgifter som inte tillför ett värde i personliga kundkontakter.
I stället för att automatisera hela kundinteraktionen ska vi se till att AI frigör tid från våra medarbetare genom att hantera administrativa rutinuppgifter och enklare standardsvar, bekräftelser till exempel. Detta gör det möjligt för oss att erbjuda ännu snabbare och bättre personlig service till våra kunder när de verkligen vill och behöver det. Men AI kommer dessutom att hjälpa oss rikta vår löpande kommunikation individuellt, utifrån kundens specifika behov och situation.
Mänsklig touch i en digital tidsålder
Vem har inte suttit i halvtimmeslånga telefonköer, bara för att få svar på en enkel fråga. Om man nu över huvud taget hittar ett nummer att ringa… Den fällan ska vi aldrig hamna i.
Vi tror snarare på att kombinera det bästa av båda världar – den effektiva och snabba responsen från AI och den värdefulla mänskliga touchen som har definierat vår företagskultur. Vi förbättrar möjligheten att fokusera på det som verkligen betyder något – att bygga meningsfulla relationer och erbjuda personlig service av högsta klass.
Framtiden för Svedea
För oss på Svedea är framtidens kundrelationer byggda på en balans mellan teknologisk innovation och en genuin vilja att stå till tjänst. Vi är övertygade om att det är rätt väg – både för att behålla Sveriges nöjdaste kunder och för att säkerställa att vi är rustade för att möta de kommande utmaningarna i den digitala tidsåldern.
Jag är djupt tacksam för det förtroende våra kunder visar oss och vi ser fram emot att fortsätta utveckla och leverera service i toppklass. Det förtroendet tänker vi värna om genom att alltid låta teknologiskt framåtskridande gå hand i hand med den mänskliga touchen.
Jonas Roberts VD för Svedea