Volante Underwritings VD Torkel Lindberg är en av talarna på Insurance Evolutions nätverksträff den 23 januari med DUAL Nordics som värd. I en krönika inför träffen
Här anmäler du dig till nätverksträffen den 23 januari!
Managing General Agents, eller MGA, expanderar sin närvaro i Norden och i hela Europa. Acceptans och marknadsandelar för MGA ökar. Detta trots kända svårigheter att erbjuda försäkring via MGA, både på utbudssidan och på efterfrågesidan.
Frågan är varför?
Distribution via MGA har traditionellt betraktats av försäkringsgivare med en viss skepsis på grund av svårigheter att kontrollera riskurvalet och en tendens för MGA-bolagen att fokusera på tillväxt snarare än lönsamhet. Att ”lämna bort pennan” till en MGA har därför inte stått högst på önskelistan bland etablerade försäkringsbolag.
På köparsidan för kommersiell försäkring har kunderna eller deras förmedlare sett risker i relationen mellan distributörer (MGA) och riskbärare (försäkringsbolag). Särskilt inom konsumentförsäkring har ett svagare varumärke för MGA också försvårat konkurrensen mot de etablerade försäkringsbolagen.
Men de här frågorna minskar i betydelse och fördelarna blir istället allt tydligare.
Ersättningsmodellerna mellan MGA och försäkringsgivare förändras nu så att inga stora vinster kan skapas i distributionen, om inte försäkringsgivarna också tjänar pengar på ett sunt riskurval. Den tidigare tveksamheten från kunder mot fristående skadereglering minskar när man ser att den fungerar bra och inte nämnvärt annorlunda mot försäkringsbolagens egen skadereglering. MGA-företagen förblir stabila även vid byte av riskbärare och de bygger sina egna varumärken på marknaden, ofta med försäkringsförmedlarnas hjälp. Man finner svar på de initiala frågorna.
Samtidigt finns ett antal påtagliga fördelar med MGA-konstruktionen som påskyndar utvecklingen.
Agenturen och försäkringsgivaren kommer överens om ramarna för den försäkring som ska tecknas genom en Binding Authority Agreement, eller ”Binder” (Lloyd´s SCUA). Ramarna är ända från början ganska vida och medger att merparten av alla beslut i den löpande försäkringsverksamheten fattas lokalt. Kunder och försäkringsförmedlare upplever en hög servicenivå från MGA och slipper vänta på beslut som fattas på en högre nivå i försäkringsbolaget, ofta utomlands.
I många fall svarar MGA bättre mot marknadens behov än traditionella försäkringsbolag.
Den kanske viktigaste komponenten i agenturernas expansion finns på utbudssidan, i det att MGA kan skapa billig och förhållandevis säker expansion för försäkringsbolagen. Många av de stora och medelstora försäkringsbolagen behöver minska sina driftskostnader, samtidigt som man vill expandera verksamheten. Egen personal är den största kostnadsposten och mer personal innebär inte med automatik ökade intäkter.
Här finns MGA-lösningen som inte kostar pengar om den inte levererar affär. Om utvecklingen fortsätter i samma riktning finns alla komponenter på plats för ytterligare tillväxt av försäkringsdistribution via MGA.
Torkel Lindberg Volante Underwriting Sweden AB